Wednesday, February 8, 2012

budu oh budu

Sekarang ni aku bukan nak citer pasal khasiat budu...
ala... ada la sikit kot...hehehe
tengok tajuk pun dah tahu kan?
SAYA ORANG PANTAI TIMUR
so, budu ni memang favorite la...
botol budu cap ketereh ni kecik je...
tapi... memang terbaik..
ni yang family aku suka...
orang lain aku tak tahu la...


Ramai orang bukan pantai timur cakap budu(semua jenis budu)
ni tak sedap... termasuk la kawan2 aku nih
bukan tak sedap la awak...
ada cara nya nak makan budu ni...
seperti yang kita tahu budu ni diperbuat dari ikan
so, ada la baunya tersendiri...

maih nak ajar makan budu nih...
first korang tuang la budu tu dalam mangkuk kecil...hehehe
then... letak kan asam limau bersama ikan bakar atau ikan rebus...
letak la cili api 2-3 biji...
asam limau tu korang perah la...
ianya akan membuatkan bau budu tu hilang...
dan makan la bersama apa2 ulam yang ada...
and dengan nasi skali lah ye... lapar la plak aku nih
best giler wehhh!!!

aku faham susah bagi sesetengah orang nak makan budu tu...
kawan aku kat matrikulasi dulu selalu je suruh mak cik
yang jual nasi kerabu tu tak letak budu dalam nasi kerabu...
macam mana la nak sedap klau dah tak cukup rasa...

aku pun dulu susah nak makan cencaluk
tapi bila dah tahu caranya...
best la jugak....
untung tau duduk Malaysia nih,...
berbagai budaya yang ada...
kita satu Malaysia!!!
tetibe kan?? hehehe
jadi...jom makan budu ramai2...
kita jadi pandai sama-sama...
(orang cakap makan budu jadi pandai...)

Budu cap ketereh...
mantop!!!

sedap ni...

2 comments:

  1. baru jumpe blog ni tadi... :) thank you kasi care nak makan budu :D ingatkan makan main tuang je :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for da comment fatinlea...
      by the way... blog awak s0ooo nice...

      Delete