Tuesday, November 15, 2011

WHAT YOU DO???



map worth a thousand of picture
and picture worth a thousand of words...
then you will know everything...
isn't it???

okey... ayat ni aku copy n paste dari salah sorang lecturer aku... 
sekarang ni aku tengah cuba siapkan assignment GIS ni...
carry mark 20% kot... sayang kalau tak score...
minggu ni memang busy giler dengan assignment yang bertambun dan semua 
nye kena hantar minggu ni.... cam nak giler dah ni! hehehe...

masa tengah wat assignmet GIS ni, tetiba je aku teringat ayat lecturer ni.
yang aku higlight tu semua ayat dia ah...
rasa goosebumps pun ada bila teringat ayat ni...
bukan aper... semangat la sikit nak study...

cam gini... kalau kita tanya orang2 especially student r...
ko rasa course ape yang paling best ah?
mesti jawab engineering, medic, biomath, biochem, physics...bla...bla...bla...
then, perasan tak?
semua tuh refer to science! 
then.... how about art or linguistic(study bahasa r)???
haish...

sebenarnya kan... korang tau tak?
setiap cabang ilmu itu ada susah senang nye sendiri...
ko ingat course kat art tu senang ke ah???
aku ada background science but jabatan aku kat art...
susah nak score paper kat art tu... aku tau la! aku dah ambik!
time tu ko budak sains baru tau cam mana rasa susah nye blajar kat sastera tuh!

yang aku perasan budak art ni... diorang ni ada pemikiran kreatif...
contohnya... dalam exam kan kena kaitakan semua benda kat
sekeliling kita dan logik akal semua...
aku tak dapat pikir apa pun time tu... so diorang lagi bagus...
so, tak kira ko ni amik course ape pun... jangan sombong k...
tak de ilmu yang kat dunia ni senang melainkan kita belajar...
hah! tegok... dah lari topik...
nak citer pasal lain, dah keluar benda lain....
k... stop sini.


we map all the things under the sun

berdasarkan semua ayat yang aku highlight ni... just satu benda yang sama..
MAP... yup! aku belajar pasal peta... dan peta ni ada kaitan nye dengan GIS.
GIS ni singkatan kepada geographic information system. kalau aku terang pasal GIS kat sini sampai biler pun tak habis... tau apa benda tu pun cukup je la k... kalau rajin surf kat internet. hahaha!!!

sebenarnya budak engeneering pun blajar GIS ni... but aku bukan budak engineering k...
jauh lagi... aku bukan nye hebat nak ambik engineering sgala tuh!
ok... berdasarkan citer lecturer aku.
budak engin ni blajar GIS memang untuk teknikal...
contoh... nak cari tempat sesuai tuk bina jambatan, tiang letrik and whatsoever lah.
then... hari tu... entah biler aku pun tak pasti...
dia ada persidangan dengan semua member GIS ni...
so ramai ler jurutera semua kan...
then ada sorang engineer ni tanya..
"pensyarah geography buat apa dengan GIS?"
so dia jawab la macam kat atas...
hehehe.... 
sebenarnya GIS ni bley mapping macam-macam wei...
penyakit... kadar jenayah...iklim...manusia... dugong dan semua menatang lain lah.hahaha

so semua benda tu ada kat bumi kan?... cam aku cakap kat atas.
budak engineering guna GIS untuk teknikal but we use it secara sosial.
ye lah... melibatkan semua benda hidup tu...
lecturer aku tu dapat pegi antartika coz dia tahu GIS... 
mana-mana pun perlukan GIS ni. just kat Malaysia ni je kurang meluas.
bagi negara barat sana... GIS ni memang diperlukan sangat.

jadi... benda yang nak aku cakap kat sini...
jangan pandang sesuatu tu luaran je...
korang tak kan tahu selagi korang tak belajar mengenali sesuatu tu.
so, kalau sesiapa yang dapat cos kat U contonya culinary or perhotelan.
just go on je k... mungkin rezeki korang kat situ..
ye ah! aku ada dengar anak member mak aku nangis nak keluar U
sebab tak berkenan dengan cos yang dia dapat...
tak bersyukur langsung!
rezeki ada di mana-mana...
belajar memasak pun ilmu jugak wei!
haish... bebel lagi aku...

jadi... bagi peluang untuk diri sendiri k...
good luck semua!


No comments:

Post a Comment